niedziela, 4 czerwca 2017

Zatrzymana waga

Kiedy czujesz się źle w swoim rozmiarze, patrzysz w lustro i widzisz obcą osobę, przychodzi taki dzień, gdy stajesz na wadze i mówisz sobie dość! Nabierasz chęci do zmian. Pełna dobrych zamiarów planujesz dietę i ćwiczenia na kolejne dni. Początki nie są łatwe, gdyż zmianie musi ulec bardzo wiele, ilość i wielkość porcji, pory spożywania posiłków, mobilizacja do picia większej ilości wody, motywacja do ćwiczeń…
Proces odchudzania przebiega etapowo. Zazwyczaj na początku następuje duży i szybki spadek wagi, co związane jest z wprowadzonymi zmianami nawyków. Ten pierwszy etap może trwać nawet kilka tygodni, lub zakończyć się już po 2-3 (jest to także uzależnione od wagi, z której startujemy, a także ma tu duże znaczenie nasza przeszłość związana z odchudzaniem). Mówimy wtedy o „zatrzymaniu wagi”, z którym prędzej czy później spotyka się każda odchudzająca się osoba. Zatrzymanie na wadze ma dwie zasadnicze cechy, otóż jest ono nieuniknione, ale przejściowe! Nieuniknione, bo pojawia się u każdej osoby walczącej z nadmiernymi kilogramami i może (, ale nie musi) zależeć od ilości podejmowanych prób odchudzania (im więcej podejmowanych prób, tym większe prawdopodobieństwo, że szybciej przejdziemy do etapu „zatrzymania”), przejściowe, bo zazwyczaj nie trwa dłużej niż 3-4 tygodnie (oczywiście pod warunkiem, że będziemy konsekwentni w postanowieniu dietetycznym i nie zaczniemy popełniać błędów dietetycznych, które go przedłużą).
Czas, na jaki waga się zatrzyma, jest uzależniony od kilku czynników. Jak już wcześniej wspominałam, mogą mieć tu wpływ wcześniejsze doświadczenia z odchudzaniem. To ile razy byliśmy na diecie i czy głodziliśmy się nie pozostanie bez wpływu na kolejne próby. Drugim ważnym czynnikiem jest regularność w przestrzeganiu pewnych zasad. W momencie, gdy waga nie spada, zaczynamy się frustrować i demotywuje nas to do kolejnych działań. Trzeba przetrwać ten moment i z jeszcze większą siłą wytrwać w postanowieniach. Jeżeli stosujesz dietę niskokaloryczną, ubogą w składniki odżywcze, etap ten też może ulec wydłużeniu, gdyż organizm wykorzysta go na regenerację i uzupełnienie niezbędnych składników. Na diecie nie chodzi o to by jeść mało, a odpowiednio!
Gdy minie czas zatrzymania na wadze, proces odchudzania będzie postępował. Kilogramów zacznie znowu ubywać. Podstawa to konsekwencja i determinacja. Każde starania zostaną nam wynagrodzone!

CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA
Czy stan zatrzymania na wadze nie jest po prostu sygnałem ze strony organizmu, oznaczającym: „Stop, na razie wystarczy"?
Tak, jest to sygnał ze strony organizmu. Stan zatrzymania bywa potrzebny organizmowi po to, aby mógł dostosować metabolizm do zmian w sposobie odżywiania i stylu życia. Im bardziej intensywne jest odchudzanie, tym szybciej można się spodziewać stanu zatrzymania. Organizm daje znać, że odchudzanie przebiega za szybko.
Jak na to zareagować?
Przede wszystkim, nie należy rezygnować z wprowadzonych zmian w sposobie odżywiania! Należy poczekać spokojnie na dalsze chudnięcie. Stan zatrzymania jest korzystny dla organizmu nie tylko ze względu na metabolizm. Poprawia się wygląd skóry, a serce, układ krążenia i inne narządy przystosowują się do mniejszej masy ciała i zwiększonego wysiłku fizycznego.
Jednak nie wszyscy otyli odchudzają się intensywnie. Może więc w ich przypadku wystąpienie stanu zatrzymania przekazuje inną informację?
Tak, są osoby, u których stan zatrzymania sygnalizuje potrzebę dokonania zmian w dotychczasowym sposobie odchudzania, na przykład zwiększenia aktywności o 2 godziny tygodniowo i być może dalsze ograniczania kaloryczności posiłków. Jeśli takie zmiany zostaną wprowadzone, to po jakimś czasie rozpocznie się kolejny etap chudnięcia.
Kiedy jednak osoba odchudzająca się stosuje dietę bardzo niskokaloryczną i dochodzi do spowolnienia podstawowych procesów przemiany materii, to przy stanie zatrzymania dalsze zmniejszanie ilości kalorii jest niewskazane. W tej sytuacji zaleca się coś przeciwnego - wprowadzenie nieco bardziej kalorycznych posiłków, a także niewielkie zwiększenie wysiłku fizycznego.
W jaki sposób osoba odchudzająca się może prawidłowo odczytać sygnały płynące z jej organizmu?  
Jest to łatwiejsze, gdy terapia prowadzona jest pod okiem specjalistów: lekarza, dietetyka, psychologa. Wtedy stan zatrzymania staje się okazją do podsumowania dotychczasowego przebiegu terapii, ocenienia jej skuteczności i zaplanowania potrzebnych zmian. Kiedy osoba odchudzająca się wyciągnie odpowiednie wnioski i wcieli je w życie, nastąpi wznowienie procesu chudnięcia.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly