piątek, 23 czerwca 2017

Jak utrzymać wagę na wakacjach?

Czy jest to w ogóle możliwe? Zapewniam Was, że tak, a wiem to, bo doświadczam tego na własnym przykładzie.
Po pierwsze nie możesz się przesadnie stresować samym wyjazdem na wakacje i tym, że zrujnujesz sobie sylwetkę. Jedziesz by wypocząć, a nie po to by się zamartwiać czy katować. Jeśli swoją uwagę będziesz skupiać tylko na tym, by być za wszelką cenę „fit”, to może się okazać, że wakacje zmienią się w udrękę i z pewnością nie wrócisz z nich odprężona/y. Poza tym silny stres powoduje, że w ramach jego kompensacji mamy większą ochotę na niezdrowe przekąski, a dodatkowo nasz organizm w sytuacji stresowej chętniej „spala” mięśnie, a po dostarczeniu porcji kalorii – skuteczniej odkłada tłuszcz.
Po drugie nie szalej z niskokaloryczną dietą i dodatkami. Zabieranie ze sobą całej torby suplementów odchudzających, odmawianie sobie wszelkich kulinarnych przyjemności, prowadzenie rygorystycznej diety bazującej na kiełkach, chrupkim pieczywie, chudych wędlinach i odtłuszczonym twarogu możliwe, że i uchroni Cię przed dodatkowymi kilogramami, ale mówiąc brutalnie - zniszczy Ci wakacje.  Oczywiście daleka jestem od lansowania przesadnego i bezkrytycznego podejścia do wszelkich form dogadzania swojemu podniebieniu niezdrowymi przekąskami. Skłaniam się raczej ku poszukiwaniu złotego środka – zachowanie pewnej równowagi i przemyślany dobór potraw i deserów to najrozsądniejsze rozwiązanie.
Stołując się w restauracjach, barach szybkiej obsługi i innych punktach gastronomicznych staraj się wybierać wartościowe dania zawierające np. grillowane, pieczone lub duszone czy też surowe warzywa. Najlepszym źródłem białka będzie chude mięso drobiowe, wołowe lub wieprzowe oraz dziczyzna. Znakomitym rozwiązaniem będą także ryby morskie. Oczywiście unikać należy wersji smażonych, a zwłaszcza  panierowanych.
Źródłem węglowodanów powinny być ryże lub kasze, bez ciężkich dodatków. Uważaj na sosy dodawane do sałatek, niejednokrotnie ich kaloryczność jest zatrważająca. Z deserów – najlepsze będą owoce świeże i owocowe koktajle, bakalie, sorbety, a także lekkie lody bez polewy, bitej śmietany i owocowych sosów. Jako przekąski zasobne w witaminy, składniki mineralne, białko, błonnik oraz zdrowe tłuszcze podjadaj orzechy włoskie, nerkowca lub migdały. Polecam także różnego rodzaju granulaty i pałeczki błonnikowe, które skutecznie wypełniają żołądek i hamują łaknienie.
Staraj się pić napoje nisko- lub bezkaloryczne takie jak woda mineralna, ewentualnie soki rozcieńczone z wodą. Drinki (jeśli już musisz się skusić) też wybieraj lekkie, piwa – jasne lub bezalkoholowe, wódkę – czystą, a wina – wytrawne. Nie dosładzaj kawy i herbaty, jeśli pijasz colę – piją tę bez dodatku cukru (choć substancje słodzące takie jak acesulfam i aspartam nie są zdrowe). Uwierz mi, że te szczegóły mają spore znaczenie, bowiem na wakacjach bardzo często sięgamy po sporą dawkę energii zawartą w płynie. W napojach znajdują się spore ilości cukrów prostych.
Warto także pamiętać o kwestii ilościowej. Nawet jedząc najzdrowsze i najbardziej dietetyczne potrawy – warto zachować umiar (kwestia ta nie dotyczy jedynie surowych i gotowanych warzyw bez sosów i innych dodatków). Przejadanie się nie jest praktyką pożądaną, staraj się jeść tyle by minął głód, ale nie doprowadzaj nigdy do stanu, w którym ledwo możesz się ruszać. Można jeść smacznie i z umiarem.
Ostatnia porada dotyczy aktywności fizycznej. Wybieraj aktywny wypoczynek, wbrew pozorom on również daje poczucie odprężenia, a dodatkowo pomaga spalać nadprogramowe kalorie. Oczywiści nie musi to być codzienny maraton. Wystarczy spacerować, pływać, albo jeździć na rowerze. Uważam, że taka forma wypoczynku dodaje nam więcej energii niż np. leżenie na leżaku.
Wakacyjny  wyjazd wcale nie musi skończyć się dodatkową warstwą tłuszczu. Opisane tutaj „półśrodki”, choć wydają się banalne, to w sposób istotny wpływają na Twoją sylwetkę, zwalniają też z myślenia o kaloriach, białkach, tłuszczach i węglowodanach – masz po prostu świadomość, że dokonujesz rozsądnych wyborów.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Instagram