poniedziałek, 8 maja 2017

Woda - daje życie!

Odwodnienie organizmu to niebezpieczny stan dla życia i zdrowia każdego człowieka. Bezwzględnie należy o tym pamiętać. W codziennej diecie należy jeść świeże owoce i warzywa oraz pić wodę!

WSZECHOBECNA WODA
Plazma naszych komórek w 80% składa się z wody. Aby organizm prawidłowo funkcjonował to krew, limfa, żółć, szpik kostny, ślina i płyny wewnętrzne nie powinny być zbyt gęste. Kiedy krew jest bardzo gęsta wtedy serce intensywniej pracuje. Woda znajduje się we wszystkich produktach spożywczych, nawet w orzechach, pestkach i suchych ziarnach, a najwięcej jej zawierają owoce i warzywa. Jeżeli zjadamy około 0,5 kg warzyw i owoców dziennie to dostarczamy sobie około 400 ml wody, która dodatkowo zawiera witaminy i minerały. Sok zawarty w owocach i warzywach ma zasadowy odczyn, bardzo korzystny dla pH krwi. Pijąc wodę i jedząc owoce i warzywa w ciągu dnia wspieramy nasze jelita w trawieniu, a także usuwamy toksyny z naszego organizmu. Ponadto woda doskonale wpływa zapobiegając zaparciom.


JAKA WODA?
Rynek spożywczy obfituje w różnorodność wód, w związku z tym każdy znajdzie coś dla siebie. Pytanie jaką wodę najlepiej wybrać? Rozróżniamy wody:
  • lecznicze np. Zuber, Jan, Franciszek, które powinny być stosowane pod kontrolą lekarza, 
  • wysoko zmineralizowane np. Muszynianka, Muszyna, polecane sportowcom i osobom intensywnie ćwiczącym, aby uzupełnić utracone minerały. Osoby, które nie ćwiczą fizycznie a piją wody wysoko zmineralizowane są narażone na powstawanie kamieni nerkowych i żółciowych,
  • średnio zmineralizowane np. Cisowianka, Pieniawa, Nałęczowianka, Ustronianka, są polecane dla większości ludzi,
  • nisko zmineralizowane np. Primavera, Żywiec, Górska Natura są polecane dla dzieci. 

 Z KRANU CZY Z BUTELKI?
Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Oczywiście to wszystko zależy od wielu czynników. Nie mniej jednak coraz częściej słyszy się o tym, że woda z kranu jest zdrowsza niż ta z butelki. To prawda, że jest zdrowa, pod warunkiem, że ujęcie jest kontrolowane biologicznie, a rury wodociągowe są w dobrym stanie. Jeżeli korzystamy z filtrów to warto sprawdzić, czy nie zatrzymuje on soli magnezu, żelaza i wapnia. Jeżeli tak to otrzymamy wodę wyjałowioną zbliżoną składem do wody destylowanej, która będzie wpływała na wypłukiwanie cennych związków mineralnych z naszego organizmu.

UTRATA WODY Z ORGANIZMU
Na dobę człowiek traci około 2,5 litra wody. Utrata następuje podczas takich procesów jak: pocenie się, oddychanie, wydalanie z moczem lub kałem. Utraconą wodę należy uzupełniać na bieżąco z jedzeniem i piciem. W czasie przeziębienie i intensywnego kataru powinniśmy wypijać więcej wody. Podobne jest w przypadku biegunki - do momentu jej zahamowania należy uzupełniać brakującą wodę.

WODA A ODCHUDZANIE
Zimna woda przyspiesza metabolizm. Woda jest niezbędna do prawidłowego trawienia. Dobrze nawodnieni możemy dłużej wykonywać aktywność fizyczną. Picie wody przed posiłkiem spowoduje, że szybciej poczujemy się nasycenia, a co za tym idzie zjemy mniej. Wodę należy wypijać w ciągu całego dnia małymi łykami. Jeżeli nie przepadacie za piciem samej wody to zawsze możecie dodać do niej jakiś dodatek smakowy np. plaster cytryny, limonki, grejpfruta, pomarańczy, listki mięty lub nać pietruszki, albo wszystko razem. Wówczas taka woda apetyczniej wygląda i zachęca do napicia się jej. Zapotrzebowanie na wodę możemy wyliczyć indywidualnie. Powinno się przyjąć około 30 ml wody na kg masy ciała.


"BALSAM" DLA SKÓRY
Woda stanowi idealny naturalny "kosmetyk" dla naszej skóry. Odpowiednio nawodniona jest gładsza, a zmarszczki są mniej widoczne. Woda poprawia krążenie i przepływ krwi. Skóra staje się jędrna, czysta, znikają wypryski, ma zdrowy odcień i wydaje się młodsza.


1 komentarz:

  1. My mamy w domu filtr do wody na ujęciu wody, wybraliśmy filtr molekularny z naturalną mineralizacją.

    OdpowiedzUsuń

Instagram