wtorek, 11 kwietnia 2017

Dietetyczna Wielkanoc

Święta Wielkanocne to czas, kiedy w większości przypadków nie przestrzegamy żadnych reguł zdrowego odżywiania. Bardzo często porzucamy rozpoczętą dietę. Nasuwa się pytanie: czy to jest konieczne? Czy rodzinnego biesiadowania nie da się pogodzić ze zdrową dietą? Moim zdaniem oczywiście, że się da! Wystarczy zastosować kilka cennych wskazówek, a gwarantuję, że Święta Wielkanocne nie  zakończą się wzrostem wagi, a tym samym złym samopoczuciem.   

Podczas Świąt Wielkanocnych na stołach królują jajka. Czy wiecie, że dzisiejsze jajka w porównaniu z jajkami zjadanymi 10 lat temu mają mniej cholesterolu i więcej witaminy D? Wynika to ze zmiany żywienia kur. Najlepiej wybierać jajka z wolnego wybiegu, nie z chowu klatkowego. W końcu "zestresowane" kury nie mogą znosić dobrych jajek. Kury żywione odpowiednimi mieszankami zbożowymi i kukurydzą, a także ze swobodnym dostępem do wybiegu będą znosiły lepsze jajka. 

Co kryje w sobie jajo kurze?

 


Czy jajka są zdrowe?

Wprawdzie WHO pozwala na spożywanie więcej niż 2 jajek tygodniowo. Nie mniej jednak temat jajek wzbudza wiele kontrowersji w świecie dietetyki. Jaka jest prawda, jajka są zdrowe czy niezdrowe? Zdania są podzielone. Zwolennicy mówią, że jajka zawierają białko o wysokiej wartości odżywczej, witaminy, składniki mineralne oraz antyoksydanty. W niewielkim stopniu wpływają na stężenie cholesterolu LDL na czczo. Przeciwnicy mówią o tym, że jajka zawierają dużo cholesterolu, a ich spożycie wiąże się ze zwiększeniem ryzyka chorób układu krążenia, dlatego spożycie ich należy ograniczyć.
Na ostatniej Konferencji Dietetyki w Łodzi był poruszany temat jajek. Zostały przedstawione wyniki badań:
  • 4 jajka spożywane tygodniowo powodowały wzrost ryzyka chorób układu krążenia o 19% i cukrzycy typu II o 68% u osób zdrowych
  • osoby spożywające <2 jajka na tydzień miały mniejszą powierzchnię blaszek miażdżycowych 
  • większe spożycie jajek było związane ze zwiększonym zwapnieniem tętnic wieńcowych u osób zdrowych 
Wniosek końcowy jest taki, że spożywanie jaj koreluje z cukrzycą II stopnia, a większe spożycie jaj u osób z cukrzycą II stopnia powiązane jest z 5-krotnym wzrostem ryzyka chorób krążenia. Dane dotyczące spożycia jaj przez osoby zdrowe są niejednoznaczne. U tych osób jaja mogą stanowić część prawidłowo zbilansowanej diety. Wśród osób w grupie ryzyka chorób układu krążenia należy ograniczyć spożycie jaj. 

Co mówią nam numery na jajkach? 

 

http://www.samouzdrawianie.pl/oznaczenia-na-jajkach/

Oznaczenie chowu:
0 - jaja z produkcji ekologicznej 
1- jaja z chowu na wolnym wybiegu 
2- jaja z chowu ściółkowego
3- jaja z chowu klatkowego

Używaj przypraw!

Wielkanocny stół obfituje w różnorodne dania, zazwyczaj ciężkostrawne i z większą ilością tłuszczu. W celu zapewnienia sobie lepszego trawienia należy stosować aromatyczne zioła i przyprawy do tradycyjnych dań wielkanocnych


  • Rozmaryn poprawia trawienie. Ma działanie rozkurczowe, żółciotwórcze i żółciopędne. Pozwala na utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi.

  • Majeranek ma działanie rozkurczowe. Pobudza wydzielanie żółci.

  • Rzeżucha ma ostry, lekko piekący smak. Jest źródłem witamin z grupy B, A, K, a także minerałów i przeciwutleniaczy.

  • Liść laurowy wspomaga pracę wątroby. Poprawia trawienie przez zwiększenie wydzielania kwasu żołądkowego. Jest naturalną przyprawą oczyszczającą organizm. 

  • Chrzan poprawia przemianę materii. Łagodzi dolegliwości trawienne po zjedzeniu tłustych potraw. Pobudza wydzielanie soków trawiennych.      

Zasady postępowania dietetycznego w czasie Świąt Wielkanocnych

1. ZAPLANUJ wcześniej świąteczne potrawy i postaraj się, aby ograniczać dodatkowe, zbędne kalorie. 
2. WYBIERAJ potrawy z jak największą ilością warzyw, które wypełnią objętościowo potrawę.
3. ZACHOWAJ UMIAR. Nałóż małą porcję potraw na talerz. Nie dokładaj więcej. Jedz do momentu, kiedy poczujesz, że jesteś najedzona/y.
4. UNIKAJ wysokokalorycznych dodatków i potraw np. majonezu, masła, tłustych mięs, kupnych pasztetów. Jedna łyżeczka majonezu to 70 kcal! Sosy do sałatek można przygotować na bazie jogurtu. Lepiej będzie zrezygnować z ciast, no chyba, że zrobiliście wersję dietetyczną.
5. ZACZNIJ śniadanie od zjedzenia sałatek (najlepiej bez majonezu). Tym sposobem wypełnisz sobie żołądek. Dzięki temu szybciej się nasycisz i zjesz mniej bardziej kalorycznych potraw. 
6. NIE PIJ napojów, gdyż dostarczysz sobie dużą ilość "pustych kalorii". Pij dużo wody mineralnej, aby oczyścić organizm. 
7.AKTYWNIE spędź świąteczne przedpołudnie. Spacer lub jazda na rowerze to idealny pomysł na spalenie nadmiernych kalorii.
8. PAMIĘTAJ, Święta to tylko dwa dni. Pamiętaj, że objadanie się nie jest zdrowe i na pewno nie spowoduje, że poczujesz się lepiej.
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly