środa, 15 marca 2017

Frytki z batata i fioletowej marchewki


Dziś przygotowałam "odchudzoną" wersję frytek z batata i fioletowej marchewki. Frytki mogą stanowić przekąskę bądź można wykorzystać je jako dodatek to do wielu dań. Moje frytki doprawiam mocno aromatycznymi ziołami gdyż wtedy smakują niepowtarzalnie. Na pewno nie będziecie mieli ochoty jeść już innych frytek jak spróbujecie tych. Bataty są to słodkie ziemniaki, póki co rzadko są spotykane w polskim menu. Pozostajemy wierni tradycyjnym ziemniakom. Tymczasem bataty przewyższają ziemniaki pod względem wartości odżywczych i właściwości prozdrowotnych. Bataty są źródłem karotenoidów (barwników o właściwościach przeciwutleniających) oraz luteiny (poprawiającej kondycję wzroku). Poza tym są skarbnicą składników mineralnych i witamin (zwłaszcza z grupy B,C, E i kwas foliowy). Nie ukrywam, że fioletowa marchew to dla mnie nowość. Jest  w moim odczuciu dużo lepsza smakowo niż nasza tradycyjna marchew. Dane literaturowe  podają, że marchew ta różni się od innych nie tylko kolorem, ale i właściwościami. Jest ona zasobna w antocyjany, którym zawdzięcza swój egzotyczny kolor. Antocyjany wspomagają walkę z nowotworami. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Maryland podają, iż antocyjany są pomocne w walce z rakiem jelita grubego, hamują wzrost komórek nowotworowych. 

Warzywa korzeniowe 2017 Składniki (2 porcje): 
  • 1 duży batat
  • 2 marchewki fioletowe
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • przyprawa curry
  • kurkuma
  • papryka słodka mielona
  • 1 ząbek czosnku
  • tymianek
  • sól himalajska, pieprz 
Przygotowanie: 
  1. Piekarnik rozgrzać do temperatury 220°C.
  2. Batata i marchew obrać ze skóry i pokroić w długie  słupki. 
  3. Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia, na którym należy rozłożyć bataty i marchew. 
  4. Warzywa polewamy olejem rzepakowym, i doprawiamy mocno do smaku przyprawami. 
  5. Warzywa pieczemy około 20 minut, do uzyskania pięknego i złocistego koloru. 
Wartość odżywcza 1 porcji: energia 223 kcal, białko 3g, tłuszcz 10,81g, węglowodany 31,3g, błonnik 6,83g 

Poza tym bataty zawierają sporo związków mineralnych, takich jak: wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarka, chlor, żelazo, jod, a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu. Bulwy zawierają również witaminy z grupy B (zwłaszcza witaminę B6), witaminę C, kwas foliowy i witaminę E.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/bataty-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-przepisy-na-dania-z-batatow_38925.html

1 komentarz:

  1. Chętnie spróbowałabym fioletowej marchewki :)
    Dziękuję za kolejny przepis w akcji :)

    OdpowiedzUsuń