piątek, 31 marca 2017

Ciasto orzechowo-cytrynowe

Propozycja szybkiej i pysznej wersji ciasta piaskowego. Ciasto nieco zmodyfikowałam, aby było "bardziej wartościowe" od klasycznego ciasta piaskowego. Jest to dobra propozycja na zbliżające się Święta Wielkanocne. 

Sól - czym ją zastąpić?

Sól spożywcza to jedna z najpopularniejszych przypraw jakie stosujemy. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, natomiast jej nadmierne spożycie ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.

wtorek, 21 marca 2017

Congressus Dietetica 2017 - VII Ogólnopolska Konferencja Dietetyki

W ostatni weekend 17-18 marca 2017 odbył się kolejny już VII- doroczny kongres z branży dietetycznej - Congressus Dietetica organizowany przez Polskie Stowarzyszenie Dietetyków w Łodzi. Jest to bardzo ważne wydarzenie dla zawodowych dietetyków dlatego nie mogło mnie tam zabraknąć. 

Batoniki orzechowo-daktylowe

To chyba najlepsze batoniki jakie jadłam. Śmiało mogę powiedzieć, że składają się tylko ze zdrowych produktów. Nie zawierają dodatkowego cukru i nie mają mąki. Cała słodycz pochodzi głównie z owoców suszonych. Nie muszę chyba dłużej ich reklamować. Jak powtórzycie przepis to zrozumiecie, że nie ma lepszych. 

Potrawka meksykańska z kurczakiem i chorizo

Potrawka meksykańska to idealne danie jednogarnkowe, które można zjeść na obiad i kolację. Można je podawać z ryżem jako drugie danie lub jako zupę. Z doświadczenia wiem, że na następny dzień jest jeszcze smaczniejsza, jak wszystkie składniki się przegryzą. Polecam spróbować, bo dobrze rozgrzewa. 

niedziela, 19 marca 2017

Warzywa faszerowane kremowym nadzieniem

Do mojego dzisiejszego przepisu wykorzystałam unikalną kompozycję ryżu brązowego i trzech kolorów quinoa (białą, czarną i czerwoną). To wegetariańskie danie zachwyci niejednego mięsożercę. Papryki i pomidory nadziałam wcześniej wspomnianym mixem ryżu i quinoa, warzywami, aromatycznymi ziołami i kremowym serkiem Apetina o smaku grillowanej papryki i oliwek. Po raz kolejny w moich kulinarnych pysznościach wykorzystałam serek Apetina i muszę stwierdzić, że zapewne będę stosowała go bardzo często w moich przepisach, bo nadaje potrawom niepowtarzalności. Jeżeli tęsknicie za latem i smakowitymi warzywami to nie czekajcie tylko powtórzcie ten przepis. 

Kremowa pasta do pieczywa i jajek

Moje ostatnie odkrycie to kremowy serek Apetina występujący w przeróżnych niespotykanych dotąd smakach. To co najważniejsze to to, że serek Apetina ma całkiem niezły skład i wyróżnia się na tle innych serków tego typu. Smaki: musztarda z miodem i pesto z rukolą zainspirowały mnie do wykonania delikatnej pasty z kremowego serka z dodatkami. Pasta znakomicie sprawdza się do smarowania pieczywa jak również jest to świetna alternatywa do faszerowania jajek zamiast majonezu. Zapewniam, że smak tej pasty jest wielokrotnie lepszy niż majonezu i jak raz ją zrobicie to nie podacie już nigdy jajek z majonezem. Nie tylko smak jest lepszy, ale także pod względem kalorycznym wyjdzie Wam to na dobre. Biorąc pod uwagę, że Święta Wielkanocne tuż tuż zachęcam do wypróbowania mojego przepisu.

Pudding chia z musem z suszonych owoców i orzechami


Będąc w ostatnim czasie na Congressus Dietetica był poruszany temat owoców suszonych w codziennej diecie. Postawiono pytanie, czy owoce suszone warto spożywać czy jednak lepiej jeść owoce świeże? Jednogłośnie i bez żadnych wątpliwości stwierdzono, że owoce suszone są zdrowe i zawierają szereg cennych składników niezbędnych w diecie człowieka. Dlatego warto je jeść. Stanowią świetne źródło błonnika pokarmowego, a także przeciwutleniaczy, które zmiatają wolne rodniki odpowiedzialne za powstawanie wielu chorób dietozależnych. Suszone owoce to z pewnością świetne rozwiązanie dla osób, które są na diecie redukcyjnej i nie mogą opanować głodu na słodycze. Zawsze lepsze są naturalne produkty w postaci suszonych owoców niż wysokokaloryczne przetworzone przekąski np. batony, ciasta, pączki. Ponadto suszone owoce to bardzo dobra przekąska dla sportowców ponieważ są źródłem "szybkiej energii", która jest niezbędna w procesie regeneracji po wysiłku treningowym. Owoce suszone stanowią też składnik w diecie, który przyczynia się do odkwaszenia organizmu. 
Zachęcona jedzeniem owoców suszonych postanowiłam przygotować pyszny i pożywny deser z wykorzystaniem owoców suszonych, nasion chia i orzechów włoskich. Ten deser to rozkosz dla podniebienia. Zróbcie, spróbujcie a wyjdzie Wam na zdrowie. 

sobota, 18 marca 2017

Aksamitnie kremowa zupa cytrynowa

Za oknem chłodny marcowy dzień, nieco pada deszcz, słońca niestety brak. Na astronomiczną wiosnę musimy jeszcze chwilę poczekać, ale w mojej kuchni już zapanowała. A to za sprawą cudownej zupy cytrynowej, lekko kwaskowej i kremowej dzięki serkowi Apetina. Zupa ma cudowny kolor i aromat. Od razu przywołuje mi wspomnienie ciepłych dni i kojarzy się ze słoneczną Grecją. Jeżeli też macie ochotę wybrać się w kulinarną podróż smaku do ciepłych krajów to zachęcam do powtórzenia mojego przepisu na delikatną zupę z cytryn. 

środa, 15 marca 2017

Frytki z batata i fioletowej marchewki


Dziś przygotowałam "odchudzoną" wersję frytek z batata i fioletowej marchewki. Frytki mogą stanowić przekąskę bądź można wykorzystać je jako dodatek to do wielu dań. Moje frytki doprawiam mocno aromatycznymi ziołami gdyż wtedy smakują niepowtarzalnie. Na pewno nie będziecie mieli ochoty jeść już innych frytek jak spróbujecie tych. Bataty są to słodkie ziemniaki, póki co rzadko są spotykane w polskim menu. Pozostajemy wierni tradycyjnym ziemniakom. Tymczasem bataty przewyższają ziemniaki pod względem wartości odżywczych i właściwości prozdrowotnych. Bataty są źródłem karotenoidów (barwników o właściwościach przeciwutleniających) oraz luteiny (poprawiającej kondycję wzroku). Poza tym są skarbnicą składników mineralnych i witamin (zwłaszcza z grupy B,C, E i kwas foliowy). Nie ukrywam, że fioletowa marchew to dla mnie nowość. Jest  w moim odczuciu dużo lepsza smakowo niż nasza tradycyjna marchew. Dane literaturowe  podają, że marchew ta różni się od innych nie tylko kolorem, ale i właściwościami. Jest ona zasobna w antocyjany, którym zawdzięcza swój egzotyczny kolor. Antocyjany wspomagają walkę z nowotworami. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Maryland podają, iż antocyjany są pomocne w walce z rakiem jelita grubego, hamują wzrost komórek nowotworowych. 

wtorek, 14 marca 2017

Sałatka z brokułem i białymi warzywami

Do tej pory sałatki zrobione z selera korzeniowego i pietruszki wydawały mi się nie smaczne. Dopóki nie spróbowałam tej sałatki. Łączy wyżej wymienione warzywa w sposób idealny za pomocą sosu na bazie musztardy rosyjskiej i miodu. W ten oto sposób powstała bomba witaminowa i zarazem potrawa świetnie oczyszczająca organizm. Żeby sałatka ładniej wyglądała i jeszcze lepiej smakowała dodałam do niej natki pietruszki i kilka różyczek brokuła. Spróbujcie, a nie pożałujecie. 

Zupa krem z pieczonych warzyw korzeniowych

Zdrowa i pożywna zupa wykonana z warzyw korzeniowych, uprzednio upieczonych w piekarniku. Smak i wygląd ma znakomity. Zupa świetnie nadaje się do jedzenia w chłodne dni, bo dobrze rozgrzewa, a także przy dietach odchudzających. Smacznego!

poniedziałek, 13 marca 2017

Makaron z krewetkami i białym winem

Przedstawiam Wam cudowne danie z wykorzystaniem owoców morza. Nie dość, że jest proste to i wspaniale smakuje. Bez wątpienia wszyscy pokochają to danie, a także zrobi świetne wrażenie na przyrządzonej kolacji dla gości. Danie to można wykonać na dowolnym rodzaju makaronu. Ja wykorzystałam wersję bezglutenową i moje danie przygotowane zostało na makaronie kukurydzianym. 

Trufle czekoladowe z kaszy jaglanej

Bardzo lubię poszaleć w kuchni. Z tego szaleństwa wychodzą mi różne, całkiem fajne smaki. Dziś postanowiłam przygotować deser z kaszą jaglaną z dodatkiem prawdziwego kakao. Powiem szczerze, że jestem dumna z tego połączenia. Spróbujcie a na pewno nie rozczarujecie się. 

niedziela, 12 marca 2017

Herbata. Jaką wybrać?

Herbata to przerobione w specjalny sposób młode liście i/lub nierozwinięte pąki listków krzewu herbacianego. Krzew ten znany jest w 2 odmianach: assamska (Camelia assamica), rosnąca dziko w Indiach, Birmie i Indochinach oraz odmiana chińska (Camelia sinesis). Krzewy herbaciane rosn
ą w gorącym i wilgotnym klimacie, na terenach górzystych, gdzie dzień jest bardzo słoneczny, a w nocy występują deszcze. Krzew odpowiednio pielęgnowany daje zbiory nawet przez 20 lat.

sobota, 11 marca 2017

Raffaello z kaszy jaglanej

Kasza jaglana jest smaczna i zdrowa, nie zawiera glutenu przez co może być podawana osobom cierpiącym na celiakię i alergie. Kasza jaglana jest zasadotwórcza i pomaga zachować odpowiednią równowagę kwasowo-zasadową. Jaglanka jest lekkostrawna i bardzo odżywcza. Wśród składników odżywczych wchodzących w skład ziaren znajdują się krzemionka, witaminy z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwas foliowy i kwas pantotenowy), lecytyna, witamina E, antyoksydanty oraz składniki mineralne (m.in. magnez, żelazo, potas, cynk, miedź, mangan i selen). Krzemionka wpływa leczniczo na stawy, poprawia wygląd skóry, paznokci i włosów, utrzymuje naczynia krwionośne w dobrym stanie oraz poprawia przemianę materii. 
Mój dzisiejszy deser postanowiłam przygotować z wykorzystaniem kaszy jaglanej. Powstały mi pyszne kulki o smaku podobnym do Raffaello. Tak więc jak słodycze to tylko na zdrowo!

środa, 8 marca 2017

Łosoś ze szpinakiem i placuszkami ryżowymi

Osobiście uważam, że nie ważne jak nasz łosoś jest przyrządzony, szpinak zawsze do niego pasuje. Szpinak + łosoś to duet niemalże idealny. Na dzisiejszy obiad do wcześniej wspomnianego duetu przygotowałam bezglutenowe placuszki, wykonane na mące ryżowej i jaglanej. Danie idealnie nadaje się dla osób na diecie bezglutenowej. Aby danie nie było zbyt "suche" przygotowałam jeszcze sos na bazie pomidorów. Zachęcam do powtórzenia przepisu. Smacznego!

Dzień Kobiet


wtorek, 7 marca 2017

Ciasto szpinakowe "LEŚNY MECH" dietetyczne

Postanowiłam "odchudzić" klasyczne ciasto ze szpinakiem "Leśny Mech". Nie ukrywam, że jestem dumna z tego zabiegu, gdyż użyłam produktów bardzo dobrej jakości, zrezygnowałam ze zwykłej mąki pszennej, a ciasto wyszło lepsze niż w wersji oryginalnej. Zachęcam do zapoznania się z przygotowaną przeze mnie recepturą. Mam nadzieję, że przekonałam Was do wykonania tego ciasta w wersji light. Smacznego!

Omlet ze szpinakiem i pieczarkami


Omlet to pożywne danie, które możemy jeść na śniadanie lub na kolację. Jest to kolejne danie z serii: łatwe do wykonania. Mój dzisiejszy omlet wykonałam z dodatkiem szpinaku i pieczarek. Zachęcam do powtórzenia przepisu. Smacznego!

Chia pudding z mango

Pudding chia to bardzo prosty wegański i bezglutenowy deser. Mój pudding zrobiłam na bazie mleka kokosowego z musem z mango. Deser nie zawiera cukru, a do tego szybko się go robi i jest oczywiście pyszny!

poniedziałek, 6 marca 2017

Chia pudding z malinami


Chia pudding brzmi dość egzotycznie i tajemniczo. Jednak to chyba najprostszy deser jaki znam. Ten deser w zasadzie robi się sam, także jest idealną wersją dla osób zapracowanych. Chia to krótka nazwa szałwii hiszpańskiej. Roślin ta pochodzi z Ameryki Południowej, a hoduje się ją głównie w Meksyku i Gwatemali. Nasiona stanowią bardzo dobre źródło kwasów omega 3 i 6. Są skarbnicą witamin i składników mineralnych. Są powszechnie stosowane przez wegan ponieważ zawierają sporą ilość białka. Nie bez powodu chia została okrzyknięta jednym z SUPER FOODS. 

Łosoś w salsie z mango w sosie pomarańczowo-imirowym z batatami

Przepis na tego cudownego łososia wywodzi się z Tajlandii. Potrawa ta stanowi barwne połączenie pikantnych smaków ze słodko-kwaśną salsą z mango. Danie to ma same zalety: wygląda apetycznie, jest szybkie do przygotowania i aż kipi od witamin oraz mikroelementów. Smak dania jest niepowtarzalny i na pewno na długo pozostanie w Waszej kulinarnej pamięci. 

niedziela, 5 marca 2017

Ciasto z czerwonej fasoli

Propozycja przyrządzenia pysznego ciasta bez grama mąki. To ciasto jest idealne dla osób z nietolerancją glutenu, ale nie tylko. Jest to doskonała alternatywa dla tradycyjnych słodkości. Tym ciastem możecie zaskoczyć wszystkich...bo w dużej mierze składa się z czerwonej fasoli. Zachęcam do zrobienia tego fasolowego brownie. 

Koktajl mango-banan

Ten koktajl to propozycja idealna dla osób aktywnych, dbających o zdrowie i potrzebujących szybkiego zastrzyku energii. Świetnie smakuje, super wygląda, doskonale pobudza i dodaje energii. Banany to sycące i bardzo słodkie owoce o niezwykłych właściwościach. Wpływają wzmacniająco na serce gdyż zawierają potas, wspomagają układ nerwowy dzięki magnezowi, a także są skutecznym środkiem na zgagę. To tylko kilka niezwykłych właściwości jakie posiadają banany. Mango to także egzotyczny owoc o szeregu wspaniałych właściwości. Naukowcy dowiedli, że może wpłynąć na zahamowanie raka piersi i okrężnicy, a także zapobiec zespołowi metabolicznemu. Tak więc pijmy na zdrowie!

Zielony koktajl imbirowy

Zielone koktajle - moje ulubione. Nie tylko świetnie smakują, ale także są bogactwem witamin i minerałów. Działają także oczyszczająco na organizm. Takie koktajle lubię pić na drugie śniadanie lub podwieczorek.  Dziś przygotowałam koktajl na bazie szpinaku z dodatkiem imbiru i owoców. Szpinak jest bogaty w potas, jest także niskokaloryczny. Sam świeży szpinak jest w sumie bez smaku stąd trzeba taki koktajl wzbogacić owocami. Imbir świetnie pobudza ciało i umysł. Działa rozgrzewająco przez co pobudza termogenezę, czyli produkcję ciepła przez organizm. Ma także właściwości bakteriobójcze.

Owsianka truskawkowo-migdałowa

Od kilku dni chodzi za mną apetyt na truskawki. Niestety na sezon truskawkowy musimy jeszcze trochę poczekać. Na szczęście w mojej zamrażarce znaleźć można truskawki z lata. O tej porze roku korzystajmy z mrożonek! To nic złego, a wręcz przeciwnie. Zdaniem ekspertów mrożone owoce i warzywa zachowują większość witamin i składników mineralnych, a do tego są zawsze pod ręką. Tak więc na moje śniadanie powstała pyszna owsianka truskawkowa z płatkami migdałowymi.